Helsinki/Tallinna-reissun kertomus

Ja taas postaustauko. Lupasin itselleni että postaan Juhannuksen menoista heti maanantaina. Noh, maanantaina pakkasin ja loppupäivä oltiin kuvaamassa lisää materiallia tänne ja muutenkin joten se jäi.. Sitten tiistaina lähdinin reissuun. Tuon reissun toteutumista odotin tosi kauan, mutta kun reissuun lähtö varmistui, ei ollut aikaa kuin muutamat hassut päivät odottaa sitä. Tähän tulee vielä "Tallinnan ostokset"-jatko-osa, ja joskus kunhan saan editoinnit valmiiksi, teitä odottaa parin kuvausreissun kuvat, pysykääs kuulolla.

Lähdettiin mummin kanssa tiistaina puolen päivän seutuun Pieksämäeltä junalla Helsinkiin. Mummi on ollu junassa viimeks 90-luvun alussa, joten hän jännitti junailua tosi paljon. Muutos on kuulemma junissa suuri nyt reilun 20vuoden jälkeen. Helsingissä mentii Hotelli Presidenttiin, missä meitä odotti huone 8. kerroksesta kylpyammeen kera. Vähän aikaa hengähdettyämme menimme hotellissa sijaitsevaan Sevilla-ravintolaan syömään. Ruoka oli kerrassaan upeaa *bueno-emoji*

Vapauden muistomerkin vieressä meni portaat mihin oli tehty tollasii kannuja.
  Yltäkylläisenä lähin Rautsikka-asemalle ja tarkoitus oli ajella N-junalla Tikkurilaan että Maija ottaa mut kyytiin ja lähden käymään moikaamassa enon perhettä. Siitä alkoikin kaaos kun menin siihen junaan, luulin että se oli väärä ja tulin ulos junasta, sit se olikin oikee mut se sit jo lähti. Minä fiksuna menin ja otin vuoronumeron sisällä lipunmyyntiin.. Lapussa luki 64 ja taululla oltiin menossa vasta 33-luvussa. Sitten kipitin alakerran matkatavara säilytys pisteelle ja kysyin sieltä että mikä on seuraava juna jolla pääsen Tikkurilaan. Hän neuvoi H-junaan. Ah kiitos, siellä on aina ihan älyttömän mukavia ihmisiä töissä ja niin oli nyttenkin. Kyseinen H-juna lähti n. 20min myöhemmin kuin se N-juna jolla oltiin sovittu että menen. Puhelimesta loppui akku (niin tavallista) ja Maija oli kauhuissaan siellä että nyt hän on hävittänyt Jutan jnejne. Löydettiin kuitenkin toisemme ja pääsin moikkailemaan heitä. Poistulo onnistuikin helpommin kun ne heitti mut Pukinmäkeen ja sieltä pääs Helsinkiin ensimmäisellä junalla mikä asemalle vain pysähtyi. Mutta mitä ihmettä? Mulla ois ollu shoppailuaikaa jopa 4-5h ja mie jätin sen käyttämättä.. Ei ollu oikeen fiilistä sellaseen..

Tää kuvan on jonkun niiden monenmonen linnan luota otettu.
 Aamulla aamupalan jälkeen joskus puoli kymmenen jälkeen otettiin taksi ja lähdettiin Katajanokkaan Viking Linen terminaaliin. siellä miihailtiin lähtöselvityksen jälkeen kunnes 10.40 päästiin Laivaan. Meno matkalla istuskeltiin kannella ja kahvilassa, tietysti tehtiin TaxFree ostoksia siinä sivussa. Kun päästiin Tallinnaan, jouduttiin laivassa maihinnousukannella odottelemaan joku 40min koska teknisen vian vuoksi ovia ei saatu auki. Kyllä siinä huonosti nukutun yön jälkeen varakäpyvarastot meinas kärventyä, kun ihmispaljoudessa alkoi happi loppumaan ja pieni naisseurue muutaman ylimääräisen siiderin jälkeen piti jumalatonta metakkaa.
Se tunne kun pääsi sinne lasi putkeen ja siellä oli pieni ilmavirtaus.. Ahh!

Patsas jonkun niiden monenmonen linnan edustalta
   Hotelli sijaitsi aivan vanhan kaupungin juurella. Meriton Grand Conferensa & Spa. Hetken mietittyämme että mitä tekisimme tänään, päätimme lähteä Rocca al Mareen vähän shoppailemaan. Kyseinen kauppakeskus oli hyvin suunniteltu, siinä mielessä että kaikki kenkä-, vaate-, jne kaupat olivat aina samalla käytävällä. Mutta ei toi silti Matkusta voita. Sinne hurahtikin vähän enemmän rahaa kuin oli tarkoitus, hupsista. Käytiin Siellä syömässä jossain Jyrin suosittelemassa BBQ-ravintolassa. Kotitekoinen cheeseburger, ravintolaburgerin tyylinen. Ihan jees.

Vapauden muistomerkki
  Lähdettiin al Maresta jumalattoman kokosen Prisman kautta hotellille. Minä hyppäsin huoneessa vaahtokylpyyn ja lilluin sekä rusinoiduin siellä parisen tuntia. Sitä se teettää kun ei omista kylpyammetta. Tänä yönä sai paljon paremmin nukuttua kun viereisess rakennuksessa ei ollu yökerhoa.

Aamupalan jälkeen päätettiin että tänään lähdetään kiertelemään ja käydään hotellin kylpylässä. Noh mummi ei jaksanut oottaa mua, vaan lähti jo edeltä tutkailemaan vanhaa kaupunkia. Itse jäin sinne vielä mietiskelemään että mitä uusista vaatteista laittaisi päälle. Noh, kesti vajaan viisi minuutti kun kuulin avainkortin käyn ovessa ja oven avautuvan. Mummi kävi hakemassa sateenvarjon ja kertoi syyn miksi näin teki. Eihän mulla itselläni olisi käynyt mielessä että jos joku palaa huoneeseen hakemaan sateenvarjoa pilvisenä päivänä että siellä sataa.. Lopulta sain vaatteet päälle ja hiukset laitettua ja ulos. Harmittaa kun ei tullut otettua kuvaa kun mulla oli yön ollu hiukset pikku leteillä ja ja niistä pikkulaineista tein helpon kampauksen.
Taas yksi linnoitus
 Lähdin sitten itsekseni kävelemään kameran kanssa vanhaan kaupungiin, ja ei mennyt pitkään kun törmäsin mummiin joka oli ollut jo siinä uskossa että painelen suoraan Virukeskukseen katsastamaan mitä kauppoja siellä on. Rakastin vanhassa kaupungissa sitä että joka rakennuksen kulmalla oli jonkinlainen "suveniirid"- eli matkamuistomuisto myymälä. Mummi ei oikein tajunnut että haluan ottaa kaikesta kuvia. Siksi kun aloin ottamaan kuvia, mummi käveli hetken eteenpäin ja tuli usein miten kuvaan..

Hetken aikaa vielä kiertelimme ja lähdettiin kävelemään sinne Viru-keskukseen. Rankkasade yllätti meidät ja kadutti etten itse tullut ottaneeksi sontikkaa mukaan. Läpimärkinä päästiin keskukselle lopulta ja erkaannuttiin. Ajattelin etten osta täältä mitään, vaan kuinkas siinä sitten kävikään? Isiltä sinä aamuna tulleet kuukausirahat tuli, ne vain kävivät tililläni ja jäivät meren taakse..

Kun "kotiuduttiin" takaisin hotellille, otettiin pienet päväunet ja lähdettiin kylpylään. Se tunne lillua porealtaissa tai istua höyrysaunassa pitkästä aikaa. *bueno-emoji* taasen. Kylpälä oli kiva ja pieni, mutta kuitenkin tarpeeksi tilava. Tuohon aikaan ei siellä ollut kuin muutama hassu lapsiperhe ja huomasin että kaikki puhuivat suomea. Jonkun aikaa siellä löllyltyä lähdin huoneeseen miettimään mummin kanssa mitäs sitä söis tänään.

Ei jaksettu lähteä hotellilta enää, joten päädyimme syömään hotellin alakerrassa sijaitsevaan venäläiseen Balalaika ravintolaan. Kiovan kana, jota söin oli ihan jees mutta olen syönyt parempaakin kanaruokaa. Ruoka ainakin täytti ja olin taas syönyt ihan liikaa. Siitä sitten huoneeseen sulattelemaan ruokaa.

Tallinnan rautsikka-asema
 Koska kello oli vasta vaille seitsemän ja olin erittäin tylsistynyt, sain kuningasidean. Olin ottanut juoksuhousut huvikseni mukaan, kun tykkään pitää niitä huvikseen. Lähdin sitten receptionin kautta hotellin salille. Tein tehokkaan juoksupainotteisen harjoituksen, hhuomioiden tietysti sen etten ole koululiikan loppumisen jälkeen tehnyt itselleni salirääkkiä. Tähän päälle kehonhuolto ja voitte uskoa että salilta yltäpäältä hiessä kävellessäni oli aika hyvä olo. Sieltä salilta oli kiva katselle ihmisiä kylpylässä.

Salilta tullessa maistui jälleen vaahtokylpy. Alkoi tuntumaan jo haikealta kun seuraavana päivänä pitäisi lähteä takaisin kotiin. Mutta toisaalta, olin nähnyt jo liian monta linnoitusta ja rahaa shoppailuun ei ollut kovin paljoa. Tyytyväisin mielin painelin nukkumaan. Tai ainakin halusin nukkumaan mutta nukutuksi en saanut kunnolla. Koko yön heräilin ja myös ajattelin erästä asiaa johon joudun kotona palaamaan.

Lähtöpäivän aamuna herätys oli kahdeksan kieppeillä. Olin saanut kunnolla nukuttua vasta viiden jälkeen ja voitte uskoa että väsytti. Ois tehnyt mieli vetää vain peitto korviin ja jäädä nukkumaan. Heräsin oikeastaan siihen että mummi nitisee mun matkatavaroista jotka olin tyhjentänyt huoneen lattialle. Ajattelin siinä heräillessä että onkohan jalat kovin kipeät salin jälkeen. Ihme sinänsä ei ollut, mutta kurkkuun koski sen verran etten kärsinyt kuunnolla aamupalalla syödä. Harmi sinänsä.

Toi kirkko oli  aika hieno sisältä. Sanoo minä joka harvoin kirkkoja kauniina pitää..
 Oltiin hyvissä ajoin satamassa. Ei jaksettu raahata toiseen terminaaliin meidän tavaroita, niin mummi lähti käymään Sadamarketissa. Itse taistelin tabletin nettiyhteyden kanssa terminaalissa matkalaukkujen kanssa. Mummi tuli jonkin ajan päästä ja vuorostani minä lähdin käymään kyseisessä paikassa. Ostin jotain niin söpöä ensimmäiseltä myyjältä joka vastaan tuli ja päätin etten kierrä enää. Halusin säästää vielä illalle vähän rahaa, koka Helsingissä odotti pari kivaa kauppaa.

Laivaan päästyämme ensimmäisenä veimme laukut säilöön. Oli helppoa kun paluu matkalla oli sama laiva kin meno matkalla ja tiesi että mitä on missäkin. Suunnistimme Viking Buffettiin ja saatiin unelma paikka; keskimmäinen keulapöytä. Pöytäämme tuli myös mukava pariskunta joiden kanssa jutellen meni puolet matkasta maistuvan ruuan kanssa. Voisin syödä joka päivä samanlaisesta noutopöydästä, unohtamatta jälkkäripöytää. Kerettiin käydä vielä Taxfreestä ostamassa tuliais karkkeja ja mulle uudet Converset. Päästiin nyt myös ongelmitta laivasta ulos.

Helsingissä mentiin Rautsikka-asemalle viemään kamat säilöön. Meillä oli 1h45min aikaa junan lähtöön joten lähdettiin molemmat kaupungille. Minä suunnistin Forumin Glitteriin. Onnekseni löysin muutamat jutut puolittettujen hintojen kera, sekä vielä oli tuplaleima päivä. (Eli kuka ei tiennyt niin Glitteristä kun osta 10€ edestä jotain saa passiin leiman, ja vuoden aikana kun kerää 8leimaa saa seuraavalla kerralla valita 10€ edestä tuotteita/saa sen verran loppu summasta alennusta). Sain siis samalla edellisen passin täyteen ja uuteen vielä yhden leiman. Monki oli toinen kauppa joka houkutteli, ja sieltä tulikin pari kivaa paitaa ostettua. Niistä enemmän sitten ostospostauksessa.

Juna oli ajallaan, ja matka kesti n. 30min vähemmän kuin tullessa koska pendolino. Junassa en ihme kyllä saanut nukuttua vaikka olin tosi väsynyt. Oltiin Varkauden apsilla joskus klo 23, kun ukin ja mummin luona ei kuulemma ollut mitään ruokaa. Olin väsynyt mutta iloinen kun pääsin heille nukkumaan, kunnon sänkyyn omiin lakanoihini. Toivottavasti piditte tästä maratoonipostauksesta :)

1. mukava postaus ! :) Ja anteeksi jos utelen liikaa mutta minua kiinnostaisi paljon sinun kuukausi rahasi on,ihan sillä kyselen kun meidän perheessä on ajankohtaista paljon antaa rahaa, vaikka tosin en ole varma vielä onko se viikko raha vai kuukausi raha?!

1. Kiitos! :) Joo elikkä mun kiinteä kuukausiraha on 20€ ja saan itse päättää milloin isi antaa/laittaa tilille sen. Esim nyttenkin sain tämän kuun kuukausirahan yhteydessä myös viime marraskuun kuukausirahan kun en sitä silloin tarvinnut. Saan lisäksi myös 50€ äitiltä, joka kuuluu elatustukisopimukseen ja yleensä käyn sen nostamassa kotia säästöön että se nimen omaan menee siihen peruselämiseen ruokaan, juomaan, vaatteisiin jne. En nykyään oikeastaa noiden lisäksi saa rahaa, vaan ansaitsen sen töillä. Niinkuin kuukausirahan eteen imuroin jne. Loppujen lopuksi pärjäisin kaikki muut vuodenajat paitsi kesän ilman tukia/kuukausirahaa koska tuomaroinneista saan palkkaa. Mutta mulla paljon näistä kaikista rahoista mitä saan menee säästöön ja käytän sitten puhelimee, reissuun jne.. Toivottavasti sait jotain selkoa :)

Otan mielelläni kommentteja ja mielipiteitä vastaa,
mutta julkaisen vain asialliset.
Älä siis tuhlaa aikaasi haukkumakommenttien kirjoittamiseen:)